söndag 2 maj 2010

Gökotta-En tradition!

Jag var stormig & sint innan helgen när jag blev hånskrattad rakt upp i nyllet, som allas reaktion på att min helgplan var att fira Gökotta! För mig är Valborg just det. Gökotta!

"Hahahahah, är det nått du kommit på eller? Hahahaha...Är det sånt man firar i Blekinge?"

NEJ & JA! Tänkt för att det är det..& för er fåkunniga människor som FORTFARANDE inte vet vad Gökotta är så kan jag tala om att det är en känd tradition.

"Gökotta, utflykt i naturen tidigt en vårmorgon – ofta Kristi himmelsfärdsdag – vid den tid då göken börjat gala. Avsikten kan ursprungligen ha varit att ta tydor inför framtiden av gökens rop. Gökottan fick en vidare spridning först i början av 1900-talet, inte minst inom folkrörelserna." - ne.se/gökotta

Sen att vi gjorde om själva innebörden av Gökottan är en annan sak. Att tälta & dricka har vart lite av grejen på Valborg under åren & eftersom det gav tillfälle att bokstavligt talat göka, är det första jag tänker på när jag hör denna dagsbenämning inte en sån där stor pippi som säger "ho hooo ho ho", utan nått helt annat.

Min Valborg/Gökotta i år, som följer...

Go wild and crazy at the Systembolag. (läs det som nått annat form av bolag om du råkar vara min kusin & jobba på IOGT-nto) Party (big time)i Bredäng. Utgång, destination Strand, Den svenska Björnstammen. Tokdansa. Välja på att åka till Arlanda & dra till Chicago eller åka till Mariaplan & gå upp på Mariaberget, titta på soluppgången & lyssna på göken. Vara dum i huvudet & ta fel beslut. Mariaberget. Dricka kaffe & titta på soluppgången. Höra göken. Decka.

....Sen vaknade jag & L i skeden, tätt tätt tätt intill varandra, stelfrusna. Min vänstra skinka dog. Bortdomnad. Men kul var det & fint var det & den som vart på Mariaberget förstår hur lite en bortdomnad skinka gör med den vyn för ögat att skåda.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar