måndag 12 december 2011

Lucka 1. Berätta om dig själv

Jag är dotter till en Italiensk glasmästare och en svensk silversmed. Jag föddes i Karlskrona/Blekinge den 16 maj, året var 1987.... Åh, herregud. Vad ung jag är. Som en nyutsprungen ros. Är uppvuxen i en röd villa med vita knutar i Sörgården. Har sprungit med bara fötter på grusvägar genom bondgårdar när jag skulle till kompisar och matade lammungar med nappflaska. Det har vart fridfullt, pittoreskt och alltid med närhet till naturen, både skogar och hav. Det fanns dock en period i mitt liv när allt det där ljuva inte uppskattades lika mycket längre, när det blev jobbigt att inte kunna ta sig någonstanns utan mamma & pappa, när det blev jobbigt att det endast gick en buss om dagen. När det blev jobbigt att cykla igång trampmopeden som gick i 30 km/h. Jag ville helt enkelt vidga mina vyer & prova på något annat, efter gymnasiet flyttade jag till Oslo & jobbade i en inredningsbutik, samtidigt som jag var runt och sjöng på små barer och pubar. Senare flyttade jag tillbaka till Blekinge för att öppna ett konst & musik cafè och drev Cafè Blå huset i ungefär 1 1/2 år tills dess att jag tog ganska många steg tillbaka och insåg att den typen av företagande inte var min grej.

Har hela mitt liv hållt på med musik i någon form. När jag var yngre spelade jag både althorn och trumpet, i orkester. Sug på den! Som en liten avstickare kan jag berätta att jag grät krokodiltårar när jag kom ut från musikskolan med ett althorn. Jag som hade listat, piano, klarinett & gitarr på min top-3 lista över intrument jag ville börja spela. Althorn, vad var det ens? Min lärare menade på att jag hade perfekta läppar för att spela blåsintrument. Jag var 8 år.

Sången har varit det viktigaste i mitt liv, kan ju låta så hystersikt klyschigt men idag kan jag äntligen titulera mig som sångerska och det är för mig så obeskrivligt befriande att sjunga på så otroligt många sätt, och så galet kul att stå på scen. Denna känsla har jag burit med mig sedan barnsben och idag går jag mitt andra år på Kulturama. Yrkeslinjen artist/musikproducent.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar