torsdag 25 mars 2010

En bok, eller två. eller tre...


Under mina lediga dagar läste jag bland annat ut boken "Den perfete vännen" av Jonas Karlsson, sträckläste den. När Jonas först tog mitt hjärta med storm gorde han det som en grön julhund i vit krage, nu har han gjort det igen med denna novellsamling som gör oerhörda intryck på mig. Till en början kändes det på något sätt ganska förutsägbart, men plötslig tar berättelserna otroliga vändningar och ingenting slutar som man tror. Med denna bok kärar jag ner mig fullständigt i Jonas & jag rekommenderar den varmt.

Idag läste jag "Dyngkåt och hur helig som helst" skriven av Mia Skäringer. Mia är känd från bland annat succèserien "Mia och Klara". Även då jag inte själv har barn & egen familj så går det endå att känna igen sig i Mias texter. Jag tycker att boken är underbar & texterna välskrivna. Mia är smart, cool & oerhört humoristisk. Jag var nästan lite omtycklad & svettig när jag läst ut den. Det var mycket hopp mellan gapskratt & fullständig innerlighet & allvar med väldigt nära till tårar, både glada & ledsna sådana.

Nu ska jag innan ögonen släcks läsa ett par sidor i den efterlängtade bok som anlände i ett brunt litet paket idag. Nämligen "Stalins Kossor" av Sofi Oksanen. Återkommer med en liten notis om denna senare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar