fredag 26 mars 2010

Den som känner till sin motståndares svagheter vinner!

Jag satt på lunchen och läste i friKöpenskap -Den oberoende affärtidningen för dagligvaruhandeln & tillåt mig småle!

Jag läser en artikel om affärsstrider i Uppsala.

Artikeln som är skriven av Kajsa Söderberg inleds såhär:

"Striden om de kvällspigga kunderna i Uppsala hårdnar. Allt fler butiker väljer att hålla öppet sent. Ica Supermarket väst stänger först klockan 23.30 och Folkets Livs 23.31."

I artikeln säger färskvaruchef Fredrik Blom på Folkets Livs,
- Ska vi ha Uppsalas bästa öppettider måste vi ha öppet till 23.31

Jag frågar mig själv, var går gränsen i denna kreativitet? Alla vet att det är ytterst viktigt med viral markandsföring. Det ska vara så unikt, uppseendeväckande och intresseväckande att den individ som utsätts för den rent omedvetet sprider den vidare till nära & kära. Jag vet inte, men jag känner rent spontant att om "lilla matbutiken" skulle stänga 20.00 och "ica-på-hörnet" skulle stänga 20.01 på gatan där jag bor, då skulle jag inte annat än att tycka att "ica-på-hörnet" har en väldigt märklig öppettid och jag har mycket svårt att tro att denna minut skulle mig gynna.

Ska bli spännande att läsa vidare om detta. Kanske är striden värre än någonsin nästa gång FriKöpenskap dimper ner i vår brevlåda. Kanske Ica Supermarket Väst har vart fräna nog att förlänga sina öppettider till 23.59??? Då blir det svårt för Folkets Livs, eftersom handelsavtalet förbjuder nattöppet.

Det har fötts extremism!

Jag röstar för vapenvila & stängning vid 21!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar