fredag 31 maj 2013

Tåget går som hästen skenar.. Men resten?!

Tåg är ett fantastiskt färdmedel på många sätt och inte minst en upplevelseindustri. Av dess like. Det sker alltid de mest abnorma saker när jag åker tåg.

Resan påbörjas i Ronneby och vi hinner knappt sätta oss ner innan det blir dålig stämning i vagnen då en ung tjej går fram till en man som sitter i ett fyrsäte och frågar "Sorry, can I take a seat?", varpå mannen svarar. "Ehhh, det kommer en till här om en stund som ska sitta brevid mig här". "What are you talking about? Can I sit here or what"? (Med väldigt irriterad röst) I det läget tänkte jag hoppa in och förklara att hon kunde slå sig ner men precis när jag öppnade munnen så sa mannen "Ehh yes yes. You can sit down here. Next to me". Så fort hon satt sig ner så böjer sig denna mystiska man fram och liksom lutar sig mot tjejen med ett jättesmile på läpparna utan att säga ett ord, varpå hon säger "excuse me? What do you want? Fu****** något hörde jag sedan samtidigt som hon tog sin väska igen och gick vidare i tåget. Hmmm... 

Vi hinner till Karlshamn innan nästa incident sker. Två unga tjejer kliver på vår vagn och sätter sig snett bakom oss. Efter högst en minut (en snabb sådan) hör vi sedan världens skrik och jag vänder mig snabbt om och ser en av tjejerna hoppa upp från sitt säte. Jag trodde att hon åt minstonde blev pistol/knivhotad eller något för att avlägga ett sådant läte men det visade sig vara en något söttre än normalstor fluga som surrade runt i tågfönstret. Jag försöker fortfarande tänka mig hur hon skulle reagera på en verklig fara, men det övergår mitt förstånd så jag tror jag ska försöka låta bli. Efter mycket om och men dör flugan. Tjejen ser fortfarande skärrad ut. 

Sist, ja hittills. Kliver det på ett par i Sölvesborg varav en hoppar på kryckor. Hon stönar och frustar och ser ut att ha väldigt ont i ett av benen. Hon hoppar i min riktning och jag försöker se till att hålla mina egna ben i styr för att inte råka vara anledning till ytterliggare eventuella benbrott. Istället för att gå förbi stannar hon där vi sitter för att slå sig ner, vad det verkar. Jag flyttar på mig så att hon ska kunna sätta sig till rätta ordentligt men samtidigt som jag reser mig tappar hon en krycka i mitt huvud. Vad är väl en bula mot ett benbrott... 

Nu har vi precis lämnat Kristianstad och plötsligt sägs det att nästa station är "Bergåsa", nog för att jag är ganska dålig vad gäller geografi men Bergåsa ligger fan ta mig i Karlskrona, och dit ska vi inte. 

Fredagsspänning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar