tisdag 21 juni 2011

Tydlig tvåvägskommunikation!

Elvis är nu 1 år & 3 månader. De första orden börja hoppa ur mun.
Han säger hittills. "mamma" "bappa" "dä" (vilket jag vill tro betyder "där" då han säger det i kombination med att han pekar mot olika föremål eller i olika riktningar med sitt knubbiga lilla pekfinger) "stor" & "gurka".
Idag ville jag att han skulle lära sig säga "Emmi" & "kaffe", t-å-l-a-m-o-d mina vänner.

Konversationen lyder ungefär som följer:

Jag: Emmi
Elvis: dä... (han bryr sig inte, tittar och pekar på nått annat)
Jag: Nej! Emmi
Elvis: dä...
Jag: Nej! Elvis, kan du säga Emmi?
Elvis: Skakar på huvudet.
Jag: Emmi
Elvis:(suckar)
Jag: kaffe
Elvis: gurka

Efter detta ickegivande försök till att lära honom säga två väldigt angelägna ord, gick vi på en promenad istället. Då hör jag mig själv efter en stund. "Titta Elvis många vad kossor det är borta" (?) Men det var tydligen inte konstigt alls, han svarade snabbt.

"Dää. Stoooor" (pekandes på alla gräsätande kor)

Tur att vi förstår varandra så väl endå!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar